Menu

Elektrisch rijden gaat als een trein

Wereld

‘Het is zelfs mogelijk om de rijbeleving van een benzinemotor terug te brengen door in de stoelen een functie in te bouwen waarmee je kunt meetrillen op de bas’

De beslissing om elektrisch te gaan rijden wordt over het algemeen niet lichtvaardig genomen, mede omdat er nogal wat verhalen rondgaan over problemen. ‘Die zijn voor het grootste deel onzin. De voordelen zijn veel groter dan de nadelen.’

Als de beslissing om elektrisch te gaan rijden eenmaal is genomen, hoor je niemand meer, stelt Tim van Kampen, expert elektrisch rijden bij Van Poelgeest BMW. ‘Elektrisch rijden is vele malen goedkoper en de souplesse van de motor zorgt ervoor dat de rijervaring heerlijk is. Vooral bij het invoegen merk je het grotere vermogen. En de ontwikkelingen gaan in sneltreinvaart.’ Voor een consument zijn twee dingen belangrijk: minstens hetzelfde comfort en minder betalen. Comfort wordt mede bepaald door het aantal kilometers dat je met een tank kunt rijden. ‘Wie heen-en-weer naar Zuid-Frankrijk wil, moet een paar keer vaker stoppen, maar onderweg zijn veel oplaadstations waar je binnen een minuut op 80 procent van je capaciteit zit. Dat kost minder tijd dan zestig liter tanken,’ aldus Tim

Jongerenwerker Lindsay Korsuize (35) was vaak moe, had last van stress en zat, zoals ze het zelf omschrijft, niet in haar lijf, maar in haar hoofd. Ze had voortdurend last van vage klachten en pijntjes. Tot ze, tijdens een reis op Bali, qi gong ontdekte. ‘In een restaurant zag ik een bordje waarop een workshop qi gong werd aangeboden. Ik heb me aangemeld en wist niet wat ik meemaakte. Wow! Binnen een uur voelde ik me helemaal zen.’

Opladen

Opladen kan via het stopcontact, maar doorgaans wordt aangeraden een eigen laadpaal te installeren, op de oprit of met medewerking van de gemeente voor de deur op straat. Dat kost dan wel tussen de twee- en drieduizend euro en het nodige graafwerk voor de aanpassing van de groepenkast. Maar het is een stuk veiliger. Stekkerdozen kunnen immers oververhit raken en daardoor brand veroorzaken.

Opladen kan ook op de openbare weg. Dat heeft als plezierige consequentie dat je meteen een parkeerplaats hebt. Voor de meeste laadpalen gelden geen regels; de auto hoeft niet te worden verplaatst als het laden klaar is. Anderzijds: “laadpaalkleven” – de auto de hele dag aan de laadpaal laten staan en hem ’s avonds na een dagje strand of stad weer ophalen – is natuurlijk niet erg sociaal. Er zijn nu 222.000 laadpunten in Nederland en de doelstelling is dat dat er over negen jaar 1,7 miljoen zijn. Probleem is wel dat het stroomnet dat niet aankan.

Motorgeluid door de speakers

Ook de autofabrikanten spelen in op de trend. Mini heeft de Mini Electric, die volgens Tim ‘met een actieradius van 180 kilometer niet alleen uitstekend geschikt is als boodschappenwagen, maar incidenteel ook voor grotere afstanden binnen Nederland’. Hij geniet als autofreak van de techniek in een elektrische auto. ‘Door allerlei ingenieuze opties wordt rijden op een hoger niveau gebracht. Zo beschikt een elektrische BMW over een state-of-the-art infotainmentsysteem en camera, en is het zelfs mogelijk om de rijbeleving van een benzinemotor terug te brengen in de auto, bijvoorbeeld door in de stoelen een functie in te bouwen waarmee je kunt meetrillen op de bas,’ meldt hij enthousiast. ‘En voor degenen die absoluut die motor willen horen, kan BMW het geluid via de speakers laten horen. Daardoor wordt de beleving bij elektrisch rijden dezelfde als bij een benzinemotor, zonder in te leveren op de voordelen.’

Elektrisch rijden, de kosten

De kosten van elektrisch rijden zijn bij de huidige benzineprijzen een lachertje. Thuis tien uur opladen op een AC-laadpaal levert 40 à 50 kWh op. De kosten liggen rond de 23 cent per kWh. Als je aan de weg tankt is een beetje uitkijken de moeite waard. Eén kWh kost bij de ene pomp 20 cent, bij de andere soms drie keer zoveel. De ANWB gaat er een beetje tussenin zitten. Met één kWh is pakweg net zo ver te rijden als met één liter benzine.

Tekst Frans van Egmond

Ontvang nog meer

Gratis FORCE abonnement

Ik wil graag gratis digitaal FORCE lezen & maandelijks updates ontvangen van blogs, podcasts en events.