Menu

Nieuwe klanten vinden via Instagram. Dat doe je zo

Werken

Roos (20) en Isa van Duin (19) zijn tijdens hun studie gestart met het ondersteunen van particuliere ondernemers op social media. Met hun bedrijf ROZIZA helpen ze met het up-to-date te houden van het onlinevisitekaartje. Roos en Isa zijn echte digital natives – opgegroeid met online platforms – en maakten van hun passies onlinemedia en ondernemen hun werk. In dit blog delen ze kennis die ervoor zorgt dat jij ook uitblinkt op de socials.

13 tips voor een succesvol Insta-kanaal

1. Een goede profielfoto

Dit is het eerste wat mensen zien! Kies een profielfoto die past bij het kanaal en bij wie je wilt zijn. Bij een persoonlijk account kies je een foto van jezelf, bij een bedrijfsaccount een logo.

2. Consistent posten

De make or break om succesvol te worden op Instagram: consistent posten! Regelmatig posten dus. En dan het liefst op vaste dagen. Dit zorgt ervoor dat mensen betrokken blijven bij jouw kanaal. Tip van de redactie: post ook niet te vaak. Kijk goed waar je doelgroep behoefte aan heeft. Drie keer per week is al genoeg.

3. Breng je boodschap over

Storytelling is de nummer 1-strategie om mensen te trekken. Mensen willen graag worden geëntertaind door een geloofwaardig verhaal, geen standaard verkooppraatje. Zij willen emotioneel worden betrokken. Alleen zo gaan mensen op jouw kanaal kijken.

4. Een geheel in stijl

Een duidelijk thema en een consequente stijl zijn de sleutel voor een goede feed (overzicht van de foto’s die je post). Het straalt professionaliteit uit en is overzichtelijk en fijn om naar te kijken. Gebruik apps als Canva om designs te maken. VSCO gebruik je voor mooie filters.

5. Goede bio

Een goede bio – de tekst boven aan je profiel – laat in één oogopslag zien wat voor kanaal je hebt. Gebruik een tagline: één zin waarin je vertelt wie of wat jij bent. Zet de link van je website in de bio en gebruik de hashtag #linkinbio om hiernaar te verwijzen in je captions (de tekst onder een post). Vergeet geen emoji’s toe te voegen om de aandacht te trekken!

6. Korte, pakkende teksten

Houd de caption onder je posts zo kort en catchy mogelijk. Niemand heeft zin om lappen tekst te lezen. Gebruik pakkende teksten die de boodschap goed overbrengen en die laten zien waarom volgers bij jou moeten zijn.

7. Goede bio

#Hashtags zorgen ervoor dat meer mensen jouw posts zien en dat jij nieuwe volgers krijgt. Maak en gebruik ook een hashtag van jouw bedrijfsnaam. Mensen kunnen dan in één klap al

je content zien. Gebruik ook hashtags als woonplaats, interesses of niche. Extra tip: gebruik Nederlandse hashtags om Nederlandse volgers aan te trekken.

8. Maak een bedrijfsaccount aan

Dit is erg handig! Een bedrijfsaccount biedt inzicht in hoeveel mensen je hebt bereikt, maar ook hoe ze bij je post zijn gekomen. Met deze inzichten kun je de content optimaliseren.

9. Adverteer op Instagram

Met een relatief klein budget kun je een heel grote groep mensen bereiken. Dit doe je door posts te promoten. Bepaal precies wie je wilt dat de post ziet en target de doelgroep. Hierdoor creëer je brand awareness onder een nieuw publiek!

10. Wees persoonlijk

Met een relatief klein budget kun je een heel grote groep mensen bereiken. Dit doe je door posts te promoten. Bepaal precies wie je wilt dat de post ziet en target de doelgroep. Hierdoor creëer je brand awareness onder een nieuw publiek!

11. Insta-stories

Vergeet niet de stories te gebruiken! Dit zijn beelden van tien seconden die 24 uur op je kanaal zichtbaar zijn. Deze verschijnen bovenaan op de homepagina van je volgers. Je laat zo zien dat je actief bent.

12. Zorg voor interactie

Dit is key voor het behalen van succes op Instagram. Interactie met de doelgroep zorgt ervoor dat je relevant blijft en dat mensen aan je denken. Interactie kan op meerdere manieren, van het liken van reacties onder jouw post tot het volgen van accounts die jij interessant vindt en reageren op hun posts. Dit zorgt ervoor dat je een grotere naamsbekendheid krijgt.

13. Gebruik highlights

Highlights zijn een verzameling van stories op jouw account. Deze zie je in de rondjes boven aan je account. Als je een story in een highlight zet, kan het publiek deze altíjd zien in plaats van alleen de gebruikelijke 24 uur. Door middel van highlights kun je structuur aanbrengen in je Instagram-pagina en jouw verhaal vertellen. Je kunt bijvoorbeeld alle stories rond een bepaald onderwerp categoriseren onder één highlight met een naam die aangeeft dat het hierover gaat.

Tekst Isa en Roos van Duin

Ontvang nog meer

Gratis FORCE abonnement

Ik wil graag gratis digitaal FORCE lezen & maandelijks updates ontvangen van blogs, podcasts en events.