Menu

Zo krijg je goud in handen op de werkvloer

Werken

‘Als jongeren hun passie en drive kunnen combineren met kennis en strategie is dat goud voor de toekomst’

Tunnels gaan dicht, er staan lange rijen voor Schiphol, treinen kunnen niet rijden. Bedrijven kunnen nauwelijks mensen vinden om hun vacatures te vullen. Sociale media, kranten, radio, abri’s, bonussen, alles wordt ingezet om nieuwe medewerkers – het liefst jonge talenten – te vinden. En als dat al lukt, ben je er nog niet. Want hoe behoud je ze ook? We vroegen het aan een expert.

Als uitgeefdirecteur maakte Suzan Schouten merken als Donald Duck, Tina, Nickelodeon, Zo Zit Dat en Fashionchick Girls groot. Onlangs lanceerde ze samen met jongeren het online platform www.YoungPWR.nl waar jongeren terechtkunnen voor kennis, informatie en ondersteuning op het gebied van werken en ondernemen. Dankzij haar focus op jongeren weet ze exact hoe en waar je ze kunt bereiken. ‘Facebook is allang niet meer het medium voor deze doelgroep. Jonge talenten bereik je tegenwoordig vooral via sociale media als Instagram, Snapchat en Tiktok. Regionale platforms of plekken waar jongeren komen zijn een uitstekende aanvulling, evenals scholen, sportkantines, jongerenwerk of uitgaansgelegenheden. Krantenadvertenties kun je in principe vergeten, jongeren lezen geen krant. Hun ouders doen dat vaak nog wel en soms kan het nuttig zijn het via hen te spelen.’

Maar voor alles is het slim om gebruik te maken van het enthousiasme van de huidige medewerkers, zegt Suzan. ‘Niemand kan beter vertellen hoe leuk het op jouw werkvloer is dan de mensen die al bij je werken. Onderzoek van YoungPWR onder 80 jongeren heeft uitgewezen dat zij vaak een baan vinden via mond-tot-mondreclame. Een werf-bonusregeling kan hier trouwens wonderen doen.’

Teamfeestjes en afwisseling

Een goed marktconform salaris, een leuke werksfeer, flexibele tijden en duurzaam ondernemen zijn de belangrijkste factoren voor jongeren bij hun keuze. Suzan: ‘Jongeren willen duidelijkheid, bijvoorbeeld met betrekking tot het netto-uurloon, een reiskostenvergoeding en de mogelijkheid om te werken wanneer het hen past. Via teamfeestjes en borrels kun je een leuke werksfeer creëren en ook een kortingsregeling en de kans om door opleidingen bij te leren, kan jongeren over de drempel helpen om bij je te komen werken en/of te blijven.’ Bij het ervaren van een leuke werksfeer speelt ook de afwisseling een rol. ‘De meeste jongeren vinden het saai als ze steeds hetzelfde werk moeten doen. Dus stel je hebt een supermarkt, laat ze rouleren: bijvoorbeeld tussen de kassa, vakkenvullen en klantencontact.’

Opbouwende kritiek

Een jongere met meer zelfvertrouwen presteert niet alleen beter, maar is ook superloyaal. Verantwoordelijkheid geven helpt daarbij enorm. ‘Meedenken in strategische projecten vinden ze echt leuk. Maar voorkom dat ze verzuipen, doordat ze geen degelijk inwerktraject hebben doorlopen. Onderschat dat niet,’ zegt Suzan. ‘Jongeren lijken vaak zeker van hun zaak. Niet zelden is dat echter maar schijn. Dat vraagt van de leidinggevende een gerichte aanpak, meer zorg en meer empathie. Een goede uitleg en regelmatige feedback, opbouwende kritiek maar ook complimenten, zijn noodzakelijkheid.’

Ze spreekt uit ervaring, want zelfvertrouwen had Suzan niet of nauwelijks toen ze startte met werken. ‘Ik was heel onzeker. Gelukkig heb ik mensen om mij heen gehad, die me daarmee én met het vinden van de goede richting hebben geholpen. Mede dankzij hen ben ik zo ver

gekomen. Dat is ook mijn drive. Ik wil die ervaring graag doorgeven. Een groter zelfvertrouwen door kennis en ervaring op te doen met waar ze goed in zijn, zorgt voor een voorsprong bij de start van het werkzame leven. Als jongeren hun passie en drive kunnen combineren met kennis en strategie is dat goud voor de toekomst.’

Tekst: Frans van Egmond

Ontvang nog meer

Gratis FORCE abonnement

Ik wil graag gratis digitaal FORCE lezen & maandelijks updates ontvangen van blogs, podcasts en events.