Menu

Autodelen: één plus één is drie

Wereld

Ongeveer een miljoen weggebruikers delen momenteel zo’n 100.000 auto’s, waarvan 13 procent elektrisch

Auto’s zijn nog steeds heilige koeien, een illustratie van status. Anders is het niet te verklaren dat er mensen zijn die meer dan een ton voor vier wielen en een opbouw uitgeven, terwijl er merken zijn waarvoor de bankrekening een stuk minder hoeft te worden geplunderd.

Ondanks de status die het hebben van een auto geeft, gaan steeds meer mensen rekenen en kiezen voor een goedkopere oplossing. Dat kan de aanschaf van een minder kostbare auto zijn. Een andere optie is te kijken of iemand in de buurt samen met één auto wil doen. Eigenlijk is het een simpele optelsom: één plus één is drie. Of meer. Want de acht miljoen auto’s die in ons land zijn geregistreerd, worden gemiddeld maar één uur per dag gebruikt. Steeds meer mensen worden zich daarvan bewust: ongeveer een miljoen weggebruikers delen momenteel zo’n 100.000 auto’s, waarvan 13 procent elektrisch. Hun aantal groeit snel, wat met name te danken is aan de snelle ontwikkeling van thuiswerken en de aanbiedingen van dealers, voor wie het een mogelijkheid is om hun afzet te vergroten. Autodelen groeit het snelst in stedelijke gebieden, met Utrecht en Amsterdam als koplopers.

Er zijn verschillende vormen van autodelen. Zakelijke deelauto’s, die op dezelfde plek moeten worden teruggezet, vormen het hardst groeiende segment. Maar ook het gebruik door een vaste groep mensen in een gesloten pool neemt toe. Evenals deelauto’s die overal kunnen worden achtergelaten. Het grootste deel beslaat het huren van een deelauto van een particulier, via aanbieders als SnappCar van de ANWB en MyWheels. Deze categorie is goed voor zo’n 80 procent van het autodelen. Niet vreemd, aangezien particulieren ervoor kiezen een auto die ze al bezitten online aan te bieden.

Naast de kostenbesparing is er nog een groot aantal voordelen. De bijdrage aan een beter milieu – er is minder CO2-uitstoot en minder drukte op de weg en parkeerplaatsen. Auto’s worden optimaal benut. De ‘verhuurder’ heeft extra inkomsten op de dagen dat de auto niet wordt gebruikt – volgens de ANWB al snel duizend euro per jaar. De ‘gebruiker’ bespaart kosten op aanschaf, onderhoud en eventuele reparaties, en hoeft geen wegenbelasting en autoverzekering te betalen.

Wie zijn eigen auto wil delen, doet er wel verstandig aan de voorwaarden goed vast te leggen. De Vereniging voor Gedeeld Autogebruik kan daarbij helpen met onder meer voorbeeldcontracten en een speciale verzekering die nodig is om schade te kunnen verhalen als huurders erin rijden en zo de no-claim te beschermen. Ook accepteren niet alle verzekeraars dat de auto wordt gedeeld.

Tekst: Frans van Egmond

Ontvang nog meer

Gratis FORCE abonnement

Ik wil graag gratis digitaal FORCE lezen & maandelijks updates ontvangen van blogs, podcasts en events.